Jeg har en Peugeot 106 fra 1998. Den har stået i sne og frost i 14 dage uden at blive forsøgt startet. Der er normalt ikke startproblemer. I dag kunne bilen ikke starte og fik starthjælp. Kom i gang men den kørte utrolig hurtigt i tomgang - omkring 3000 omdrejninger, og det var ligesom der var klumper i benzinen. Af og til kørte den med nogenlunde normale omdrejninger. Hvad er der mon galt?
Hej Jette,
Umildbart vil jeg sige at startproblemerne bunder i en tændingsfejl. Tændspolen er ret dårlig på netop din model og tager nemt imod sne/vand hvilket bevirker at gnisten ikke springer korrekt og dermed giver det du kalder klumper i benzinen. (tændingsudsætter).
Den høje tomgang kan skyldes flere årsager. Falsk luft. (luft som kommer ind mellem gasspjæld og indsugningsventiler via en utæt parkning eller slange), tomgangsregulator som sidder fast i for høj tomgangs stilling, eller for meget benzin bliver sprøjtet ind. (evt. en utæt indsprøjtningsdyse).
Jeg vil sige at de problemer du oplever ikke umildbart kan findes af dig selv. Her skal du nok have en peugeot specialist på sagen. Evt. henvend dig hos peugeot da de kender bilens teknik bedre en uautoriseret værksteder, og kan derfor løse problemerne langt hurtigere end de uautoriseret værksteder.