Forsiden Teknikken Begreber Symptomer Formler Login Forum Kontakt  
 

.: Søgning :.


søg i autoviden
.: Nye forum emner :.


Vin Og Vinhandel

Skal Jeg Lease Bil?

Ujævn Tomgang På Vw 1.6 Tdi

Min Ka Mangler Tuning.. Hjælp!


.: Nye medlemmer :.





.: Statistik :.

Brugere i alt : 222

Brugere online : 0

Gæste(r) online : 2


Siden er sidst opdateret
d. 28. 02 2020
Emne: Distributorless tænding ?

Forum menu : Forum forsiden Søg emner Opret nyt emne

Teknik Forum
Blandet snak om alt auto teknik.
Distributorless Tænding ? Vist: 5849 gange.
Skrevet af
Indlæg
 
Skrevet d. 05/04-2011
Hej.
Min datter har en Peugeot 106 1.1 fra 1993.
Den ville lige pludselig ikke starte. Startermotoren roterede normalt, og der var også benzin fremme ved "karburatoren", hvorimod der ingen gnister var ved tændrørene.
Jeg skiftede tændrørene og tændspolen uden bedring.
I Haynes står der at man dernæst bør kontakte en Well-Equipped Peugeot dealer for testing ?
Vi trak bilen derhen, og undervejs ville jeg lige prøve om dyret kunne starte - og minsanten om den ikke gjorde det : )
Efterfølgende startede den ved egen kraft uden problemer !
Nu kender jeg ikke præcist hvorledes et statisk distributorless tændingssystem fungerer, men har fået fortalt:
At der sidder en føler der "kigger" på svinghjulet mhp. at give informationer til motorstyringen om hvilken cylinder der står for tænding ?
Kan det tænkes at det er den lille føler der er periodisk fejlramt ?
Jeg kvier mig ved at kaste håndklædet i ringen, bare fordi sådan en lille bil driller med en smule tændingsproblemer.
Kan nogen forklare lidt om hvorledes sådan et tændingssystem fungerer ?

: ) Leif
 
Skrevet d. 05/04-2011
Hej leif, det lyder bestemt som et rigtigt godt bud med den ød-giver som sensoren hedder. Den koster omkring 200 kr så det burde ikke gøre så ondt at forsøge med sådan en ny en.

En periodisk gnist mangel kan være rigtig svær at lokslisere så 200 kr ville jeg nok gøre et forsøg med.

Lyser motorlampen når bilen ikke kan starte ?
 
Skrevet d. 05/04-2011
Hej Morten.

Tak for dit svar : )
Hvad betyder det navn ØD-giver som sensoren hedder ?

Jeg regner med at du tænker på den kontrollampe med et billede af en motor på med et K i midten.
Om den lyste dengang motoren ikke kunne starte, kan jeg desværre ikke huske !
Sidder der nogle mærker, udfræsninger eller en tandkrans ( a la signalgiverkransen på hjulene til abs bremsesystemet ) på svinghjulet, som denne ØD giver sidder og kigger på ?
: ) Leif
 
Skrevet d. 05/04-2011
Ød giveren eller refference sensoren som den også kan hedde.
ØD giver står for øverste dødspunkt sensor (ØD på cyl 1).

Sensoren er rigtigt nok en induktionsgiver ganske som de gamle ABS sensore også var det ja. På svinghjulet sidder en tandkrans som tæller et antal tænder, mener det hedder 53 - 2, hvilket betyder at tandkransen har 53 tænder men har et hul hvor der mangler 2.
Der hvor de 2 tænder mangler, afgiver ød-giveren ikke nogen spænding da der ikke er noget forbikørende metal til at inducere spænding i sensoren med. Så der ved motorcomputeren, at her er cylinder nummer 1 på øverste dødspunkt. Herfra tæller computeren så via ød-giveren tænder på kransen og ved f.eks 7. tand ved computeren at cylinder 1 skal tænde, ved 21 tand skal cylinder 2 tænde osv osv. Dette er kun eksempler, men for at du kan forstå virkemåden.

HVIS denne sensor ikke virker sender motorcumputeren ikke signal til tændspolen om hvilke en cylinder som skal have gnist og hvornår.

Da du operere med en periodisk fejl kan jeg jo heller ikke engang spørge dig om tændspolen forsynes med permanent + når fejlen er tilstede, men det skal den ihvertfald også. Der er rigtigt mange faktore som spiller ind, og ØD giveren er en meget vigtig brik i motorstrategien.
 
Skrevet d. 05/04-2011
Grunden til at jeg spurgte om motorlampen (ja K lampen) lyste da fejlen var tilstede, var for at udelukke at motorcumputeren mangler strøm eller at startspærren er aktiv.

Er startspærren aktiv er der ingen motorlampe tændt og der er heller ingen gnist. (jeg mener også den burde afbryde benzinpumpen).

Mangler motorcumputeren + eller - kunne motorlampen også nemt være slukket idet du prøver at starte bilen.
Er det tilfældet vil du også sagtens kunne mange en gnist ved tændrørne.
 
Skrevet d. 05/04-2011
Hej Morten.
Jeg er dig meget taknemmelig for dine svar, og jeg begynder at forstå hvordan systemet hænger sammen.
Det var nu lidt nemmere dengang tændingssystemerne var af den goé gamle type med platinner, kondensator og tændspole. Men de nyere, og alligevel snart 20 år gamle tændingssystemer kører jo også problemfrit i mange mange år.
: ) Leif
 
Skrevet d. 05/04-2011
Ja det er korrekt, men de nye systemmer er skam heller ikke svære at finde ud af. Hvis man har den tekniske kunnen kan alle lære det.

Der stilles store krav til en forbrændingsmotor i dag, derfor skal alting i motoren overvåges, fejlmeldes og ikke mindst være 100% præcist for at motoren forurener mindst muligt.

Det er nutidens motorstyringer svaret på.
 
Skrevet d. 06/04-2011
Ved du om det er motorens computer der sidder under et sort plastdæksel foran MacPersonfjedderbenet i højre side af motorrummet ?
: ) Leif Kristensen

 
Skrevet d. 06/04-2011
Det kunne det meget vel være.
Det er svært lige at huske fra bil til bil..
 
Skrevet d. 12/06-2011
Hej.
Jeg skiftede for efterhånden noget tid siden denne såkaldte ØD - føler, og siden har Egopeuten startet uden problemer HVER gang.
: ) Leif
 


Bemærk: Misbrug eller stødende indlæg vil blive slettet.
 
Besvar Indlæg:






Din IP : 3.226.122.74

Copyright © 2002 - 2020 Alle rettigheder forbeholdes