Bremsesystemet omsætter bilistens muskelkrafte til en bremsekraft på bilens hjul.
Et hydraulisk bremsesystem er konstrueret med forskellige udvekslinger,således at en mekanisk kraft omsættes til hydraulisk og fra hydraulis til mekanisk igen. På den måde sikre systemet at bilisten kan bringe bilen til standsning på en hurtigt sikker og let måde.
Det hydrauliske bremsesytem fungerer efter et princip, at når en indelukket væske sættes under tryk, så vil trykket forplante sig og være ens overalt i systemet.
Bremsens vej gennem systemet ( kort )
Når bilisten træder på bremsepedalen vil en trykstang gå gennem vakumforstærkeren ind i hovedcylinderen. Her trykker stangen de to stempler frem, så der nu dannes tryk i hovedcylinderen.
Trykket forplanter sig i bremserørne og igen nede ved hjulne omsættes væsketrykket til mekanisk kraft. Dette sker når væsketrykket presser stemplerne i bremsecaliper, eller hjulcylinderen ud af deres cylindere. Stemplerne aktivere nu en bremsebakke eller en bremseklods, som så gå ud og bremser skiven eller tromlen. Hjulne er boltet fast på skiven og ligeledes på tromler, så derfor når skiven eller tromlerne bremses, bremser hjulne også. |