Vi har netop fået skiftet motoren på min søn´s Citroen Berlingo Multispace 1,4 i Motortype: TU3JP fordi der var gået en toppakning. Der blev samtidig skiftet kobling og tandrem.
Vi fandt en brugt Peugeot Partner motor med samme motortypenummer der kun havde kørt 35.000 km.
Vi tog indsugnings- og udstødningsmanifold + termostathus samt andre småting fra den gamle motor fordi:
"Selvfølgelig" var alle elstikkene forskellige på de to motorer.
Der kom godt gang i den "nye" motor, og den kørte uden problemer de første 4 dage.
Af en eller anden mystisk grund holdt speedometeret op med at vise hastighed ?
Vi prøvede med en anden hastighedssender og et andet spedometerur uden held.
Og hvad er der så lige der ligger derimellem, som ikke virker ?
Værkstedet der havde skiftet motoren målte på bilen med et diagnoseapparat, og fandt ingen fejl.
Min søn er lige i dag kørt på ferie med familien til Sverige, og jeg er lige blevet ringet op og har fået at vide, at motoren er gået i stå, og at den er helt død.
MEGA - synd for dem, for de trængte i den grad til en ferie uden problemer.
Jeg spørger derfor:
Skulle der være nogen forskel på en Citroen og en Peugeot motor eller på motorsyringsboxen der betyder, at det ikke kan lade sig gøre at tage en motor fra en Peugeot Partner og montere den i en Citroen Berlingo, når motortypen iøvrigt ellers er den samme ?